Hur ska man kunna sälja exempelvis hälsokost om man aldrig syns? Det är precis som med allt annat. Som mindre företagare så tävlar man hela tiden med större aktörer och i det här fallet så handlar det om våra apotek och exempelvis gymgrossister. Även om du har en produkt som är dokumenterad bra att använda i samband med exempelvis träning så kommer den att trängas med med andra produkter. Även om dessa är sämre så är det troligt att kunden kommer att välja dem; av den enkla anledningen att din produkt inte alls syns.
Det är där man måste börja. Hur kan du få din produkt att synas? Idag så har vi övergett den klassiska marknadsföringen. Det är bra för mindre företag då man inte behöver någon enorm budget och marknadsföringskampanj för att nå potentiella kunder. Kort sagt: du behöver inte anlita någon ur familjen Wahlgren för en svindyr kampanj där en tråkig reklam syns varenda kväll på våra reklamkanaler. Du behöver heller inte annonsera i större tidningar.
Istället så går du dit kunderna finns: på internet i allmänhet och på Google i synnerhet. Något som du kommer att behöva professionell hjälp för och som kommer att kosta dig pengar - men den kostnaden är en bråkdel av de tidigare exempel vi gav. Det handlar om att anlita en SEO-byrå.
Hur söker vi tjänster och produkter idag? Oavsett om du behöver en ny cykel, laga en punktering eller få hjälp med att öka din muskelmassa så kommer du att använda din mobiltelefon för att söka information på internet. Du kanske skriver in - Öka muskelmassa - i Googles sökfält och därefter så får du förslag presenterade för dig. Vissa innehåller träningstips, andra produkter som kan hjälpa dig. Dessa presenteras efter relevans och utgår efter de algoritmer som Google använder sig av.
En SEO-byrå har kunskapen och verktygen för att då just ditt företag och din produkt att ranka högst upp. Så, om en kund skulle söka efter detta specifika mål som ligger i att öka muskelmassa och där du säljer en produkt som är dokumenterat god för just detta så kan kunden i fråga också komma i kontakt med din produkt på ett mer påtagligt sätt. Detta även om en gymgrossist lagt flera hundratusentals kronor på att få sina produkter att synas. Relevans räknas och likaså utförlig information samt unika texter - allt detta, tillsammans med avancerade länksystem, kan en professionell SEO-byrå hjälpa dig med.
Sökmotoroptimering handlar om långsiktiga resultat. Det är fullt möjligt att pumpa upp en produkt under ett specifikt sökord och få detta att ranka högt - men bara under en viss, kort tid. Google kan ta bort sidor också och få dessa att sjunka långt ner i resultaten. Man måste följa regler som finns inom sökmotoroptimering också, annars så kommer man - förr eller senare - att straffas. Då är det också svårt att komma tillbaka. Upp som en sol, ner som en pannkaka.
Vi skulle därför mana till tålamod och ett mer långsiktigt tänk. Det kan ta lite tid att nå den åtråvärda förstasidan genom korrekt sökmotoroptimering - men om man väl gör det så är det också troligt att man är där för att stanna; något som på sikt innebär fler kunder och ännu fler träffar under det specifika sökord man betalat för.